“Chúng ta đều đă chịu phép rửa trong cùng một Thần Khí để trở nên một thân thể

(1 Côrintô  12:13)


Văn hào Mark Twain của Hoa Kỳ đă kể một chuyện ngụ ngôn về chia rẽ, bè phái. Có một vị thần làm một cái chuồng lớn. Trong đó ông nuôi một con chó, một con mèo và huấn luyện cho hai con sống chung hoà b́nh. Sau đó ông cho thêm một con heo, con dê, con căng-gu-ru, vài con chim và một con khỉ. Sau một vài cố gắng điều chỉnh để thích hợp với hoàn cảnh sống, chúng có thể tập sống chung hoà b́nh với nhau. Vị thần cảm thấy phấn khởi v́ đây là thành công lớn. Ông ta cho thêm vào chuồng một người giáo phái Presbytarian, một người đạo Do Thái, một người Hồi giáo, một người Baptist, một người Mormon. Sau đó chỉ một lúc, trong chuồng không c̣n ǵ sống sót! Chia rẽ bè phái là một thực tại nguy hại trong xă hội. Theo thư thứ nhất của thánh Phaolô gửi cho tín hữu Côrintô, chia rẽ là dấu hiệu thiếu vắng Chúa Thánh Thần.
 

Cộng đoàn tín hữu thành Côrintô thời thánh Phaolô mang tính chất phức tạp v́ bao gồm nhiều thành phần: giới cầm quyền trong chính phủ, những thương gia giầu có, những người lao động chân tay, những người nô lệ… Khi họ tụ tập để cầu nguyện, cử hành Thánh Thể qua nghi thức bẻ bánh, có sự phân biệt trong cách đối xử giàu nghèo. Thêm vào đó có phe nhóm tranh giành ảnh hưởng v́ người lănh đạo. Có phe suy tôn Apôllô. Phe khác suy tôn Phaolô… Trong bài đọc thứ hai của ngày lễ hôm nay, trích từ thư gửi cho tín hữu Corintô, thánh Phaolô nhắc nhở tầm quan trọng của Chúa Thánh Thần trong sự hợp nhất. Trước hết Thánh Thần nối kết các tín hữu trong một niềm tin vào Chúa Giêsu là Chúa. Không ai có thể tuyên xưng điều đó nếu không nhờ Chúa Thánh Thần. Nhiều phong trào trong xă hội ngày nay đang cố gắng loại bỏ Thiên Chúa, loại bỏ Đức Kitô, loại bỏ Giáo Hội Công Giáo, bài trừ tôn giáo. Chúa Thánh Thần là người họ chối bỏ đầu tiên.

 

Thứ  đến Chúa Thánh Thần nối kết mọi tín hữu trong Giáo Hội bằng nhiều ơn đặc sủng khác nhau, được so sánh như những phần thần thể khác nhau. Chúa Thánh Thần là nguồn phát xuất mọi đặc sủng và ban cho ai ơn ǵ tùy ư Ngài. Tuy nhiên mọi đặc sủng phải cộng tác hoạt động để tăng triển đời sống của trọn vẹn thân thể nhiệm mầu của Chúa Kitô là Giáo Hội. Ngày nay có nhiều người tự cho rằng ḿnh có đặc sủng của Thánh Thần rồi đứng lên bất tuân những vị lănh đạo trong giáo xứ, cộng đoàn. Chia rẽ là dấu hiệu chắc chắn không phải là hoạt động của Chúa Thánh Thần.

 

Có những người giảng dạy điều đi ngược lại với giáo huấn của Giáo Hội về ơn thánh và các Bí tích. Ơn thánh được ban nhưng không tùy ư Chúa Thánh Thần, chúng ta có thể xin nhưng không thể giả bộ những ơn đó dưới danh nghĩa “tập để được”. Người ta có thể tập nhân đức. Đây là điều đáng khuyến khích, đáng tôn trọng, nhưng không ai có thể “tập để được ơn đặc sủng”. Trong sự quan pḥng khôn ngoan của Thiên Chúa, chúng ta có thể biết chắc chắn hoạt động của Chúa Thánh Thần qua các Bí tích, v́ sự hiệp thông với Giáo Hội mà Chúa Giêsu đă thiết lập và được khai sinh bởi Chúa Thánh Thần trong ngày lễ Hiện Xuống. Các bí tích là hoạt động và quyền lực rơ ràng không thể sai lầm của Chúa Thánh Thần. Việc suy tôn Chúa Thánh Thần chân chính phải đề cao các bí tích, không phải đề cao các đặc sủng mạo nhận có nguy cơ bị ma quỉ lừa dối. Trong ngày lễ Chúa Thánh Thần hiện xuống, chúng ta mừng ngày sinh nhật của Giáo Hội. Đồng thời chúng ta cần sáng suốt để nhận định rằng Thánh Thần chính là hồn sống của Giáo Hội, thân thể nhiệm mầu của Chúa Kitô. Do đó mọi hoạt động của Thánh Thần phải mang lại sự đoàn kết hiệp nhất các phần tử trong Giáo Hội. Những chia rẽ giữa các tín hữu, chống đối với các chủ chăn không thể nào là hoạt động của Chúa Thánh Thần.

Lm. Nguyễn Hùng

This article is from Fr. Nguyen Hung on page 28 -
The Pentecost Sunday 5-31-209. issue# 376  of TTDM April 4, 2009.  
 

 

Dear Fr Benard,

I enjoy reading your articles and I want you to know that I think what you do is truly amazing. So, I thought I would come to you for help.
 A few years ago, my mom was the kind of person who only went to church on Sundays and fell asleep during the sermon. Then last year, she went to a Thanh Linh retreat where people spoke in tongues and everyone would faint and people were crying. It was nothing like I've ever seen before. While I was there, I thought it was very refreshing and I felt closer to God. But then, the day when we got back to our home town, my mom started speaking in tongues (tieng la) and no one would understand her. Every time she walked inside the house, she bowed to the statues and started speaking in tongues. This became constant to where we would have to tell her to speak in Vietnamese to understand her. She then became violent and started yelling at my father and me, commanding us to kneel and pray and to honor Jesus and Mary. She said we should be afraid of the Holy Ghost. This made me very sad, this person, my mother, is not whom I was used to. We eventually had to call an ambulance  because we were scared she was becoming mental. She went to the hospital and nothing was wrong with her. They sedated her, and in a couple of days she became better. Today, she calls that a blessing, and still goes to the retreats  that make people pay $50-$100. She prays for 2 hours at night, and wakes up at 3 in the morning to pray until she goes to work.
This scares me, she hasn’t changed back to the way she was. Everything she says refers back to Jesus, the Holy Spirit, or what not. Not that I am not a devoted Catholic, I am. I love Jesus. But sometime I doubt my religion, because why would Jesus let this happen? And at these retreats, are you supposed to faint? So I see my mom and aunt did that, and it was like, they're not for real, are they? Because at Mass they fainted, the priest gave them a weird look, like, what were they doing? So my questions are, is it wrong for me to have doubted my religion? Are these Thanh Linh people actually Catholic, or do they just try to scam people to make money? Is my mom going through a midlife crisis or has she actually changed as a Catholic?  I’m really worried every time they go to another retreat. I never wish to see my mother like that again. I told them this every time before they went and all they told me was "Don't be afraid, you should never be afraid of Jesus".  And now, my mom has become vegan and does not take Vitamins. I try to tell her that  she's not getting the right amount of nutrients and that it could hurt her, especially since she had heart disease. But all she said was "Jesus will take care of me". Does she not care about me and my brothers and sisters and my dad, that she doesn’t even try to live? Please try to help me. This has been stressing me out for a year now. I shouldn’t have to deal with this at my age. 
In need of answers,
Anonymous

 

Hello Anonymous,
I am sorry that you have to face such a difficulty at your young age. However, you are not alone. There are many young people like you, who have a good common sense, facing parents or family members or friends who are caught up radically in Phong Trao Thanh Linh or the Charismatic Renewal movement. Is it wrong to doubt your religion? Doubt is a warning sign telling you that you don't have enough data to support what you believe to be true, because either your belief is false or you need more knowledge of your faith. It is not wrong to have doubt, but it is wrong to reject the truth. It is our responsibility to seek after the truth when in doubt. The Catholic faith is the true faith. However, there are people who claim to be Catholic but they do not embrace the teaching of the Catholic Church. Those can be on either extremes: liberal and conservative. "Noi tieng la" or speaking in tongue is never endorsed by the teaching of the Catholic Church. St. Paul in
the first letter to the Corinthians addressed this problem because it caused scandal and division, just like today, in your family and in many others. St. Paul recognized "speaking in tongue" to be among the gifts of the Holy Spirit (1 Cor. 12:4-11). However this gift is controversial. The true gift of the Holy Spirit must come from the Holy Spirit himself. "Speaking in tongue" can come from the person himself or herself who fabricates the appearance of gifts without any involvement of the Holy Spirit; or it can come from the devil who loves to deceive people into pride and self-rightousness. Very often fabrication leads to deception by the devil because the devil is the father of deception. How can we tell the difference? In the gospel Jesus said: You can tell the nature of a tree by looking at its fruit. The gifts of the Holy Spirit goes with the fruits of the Spirit: love, joy, peace, patience, kindness, goodness, faithfulness, gentleness and self-control. (Galatians 5:19-23) You might ask if the Charismatic Renewal movement is not such a good thing for the Church, then why the Church does not stop it? Away from the speaking in tongue and healing stuff, Charismatic Renewal movement has helped to energize Catholics with songs, prayers and evangelization that is to bring God to others. In general it has brought good influence to the Church. The danger lies in radical members of the movement including priests. They do not follow closely the Church's teaching on the sacraments, grace and accurate understanding of the Bible. They led astray many faithful who focus on sentimentalism, the good feeling, not on what the Church teaches.
What can you say to your mother? First you have to pray for her. She may be deceived in good faith. Whenever you have a chance, say to her: "I love you. I am worried about you. Please take care of your self for our sake."  God

Fr Benard

This article was published on Trai Tim Duc Me  May 2009 Issue page 48